خرید لپ تاپ با گارانتی یا بدون گارانتی؟

Acer_labtop

چرا باید کالای گارانتی دار بخریم؟

اگر چه از نظر برخی از خریداران کالاهای کامپیوتری و دیجیتالی، در کشوری که سال‌هاست از لحاظ اقتصادی و سیاسی در تحریم به سر می‌برد واژه گارانتی آن هم برای کالاهایی که اکثراً موطن آن‌ها کشورهای آمریکایی و اروپایی است، بی معناست.

اما کارشناسان نظر دیگری داشته و می گویند طی سال‌های اخیر شرکت‌های وارد کننده نوت بوک و در کل کالاهای کامپیوتری و گوشی موبایل که به نوعی در ارائه خدمات پس از فروش هم فعال هستند تمرکز ویژه ای روی بحث گارانتی و توسعه بخش خدمات پس از فروش داشته‌اند که نتیجه آن جلب توجه و اعتماد گروه بیشتری از خریداران به ویژه خریداران کالاهای کامپیوتری به سمت کالاهای گارانتی دار شده است.

علاوه بر این در سال‌های گذشته برخی از شرکت‌های مادر مانند Asus,msi و… در ایران دفاتر مرکزی خدمات پس از فروش راه اندازی کرده و نمایندگانی از کشورهای مقصد به ایران فرستاده‌اند تا در این زمینه نظارت و کنترلی دقیق صورت گیرد.

به گفته کارشناسان با توجه به این موضوع و همچنین منطقی شدن رقم گارانتی در ایران بیشتر خریداران کالاهای کامپیوتری و دیجیتالی به سوی نمونه‌های گارانتی دار می‌روند. مگر اینکه اختلاف قیمت یک کالای گارانتی دار و بدون گارانتی در حدی چشمگیر باشد که خریدار نتواند در مقابل چنین تفاوت قیمتی مقاومت کند. در هر حال توصیه اکید کارشناسان و حتی فعالان بازار به خریداران این است که به هیچ وجه زیر بار خرید بدون گارانتی نروند. به گفته آن‌ها، خرید کالای بدون گارانتی به معنی این است که فروشنده هیچ تضمینی در رابطه با عمر دستگاه، ایرادات احتمالی و غیره به خریدار نداده و در صورت بروز هر مشکلی خریدار می‌ماند و دستگاه معیوبش!

همچنین با توجه به اینکه مبلغی که صرف خرید گارانتی کالاهای کامپیوتری می‌شود حدود ۳ درصد قیمت دستگاه است می‌توان به این نتیجه رسید که خرید یک کالای گارانتی دار هزینه زیادی روی دست ما نمی‌گذارد. به عنوان مثال خرید یک نوت بوک ۲ میلیون تومانی هزینه ای حدود ۶۰ هزار تومان بابت گارانتی روی دست خریدار می‌گذارد.

در مقابل خریدار با خیال راحت خرید خود را انجام می‌دهد و نگرانی بابت بروز مشکلی برای دستگاه خود ندارد. البته به شرطی که شرکت ارائه دهنده خدمات پس از فروش معتبر باشد.

دلایل مخالفان گارانتی

خرید کالای گارانتی دار هزارو یک حسن دارد، اما برخی از مخالفان سرسخت گارانتی دلایلی برای عدم اعتماد به بحث گارانتی می‌آورند که با توجه به آن‌ها برای بی اعتمادی به برخی از گارانتی‌ها حق داد. به عنوان مثال برخی از شکایت‌های فراوانی که در زمینه ارائه گارانتی‌های کاغذی با نام‌های آشنا به اتحادیه صنف رایانه و سازمان حمایت از حقوق مصرف کنندگان شده است از این مساله سخن می گویند که البته بیشتر این شکایات بی نتیجه بوده است. البته رییس اتحادیه صنف رایانه اعلام کرده است که هر نوع اعتراضی از واحدهای عضو این اتحادیه پیگیری می‌شود و با فرد متخلف برخورد جدی می‌شود؛ اما سؤال اینجاست که تکلیف واحدهای غیر عضو در اتحادیه چه می‌شود؟

مخالفان گارانتی کالاهای کامپیوتری در بازار ایران همچنین به این موضوع اشاره می‌کنند که شرکت‌های ایرانی زیادی طی سال‌های اخیر خود را به دروغ، نماینده رسمی برندهایی مانند اپل آمریکایی معرفی کرده و خدماتی در حد بضاعت به مشتریان خود ارائه می‌کنند. به گفته آن‌ها معرفی کردن شرکتی به عنوان نماینده رسمی در حالی که حتی نام آن شرکت در لیست نماینده‌های سایت اپل ثبت نام نشده است دروغی بزرگ به خریداری است که اطلاعات کاملی در این زمینه ندارد.

گروهی از مخالفان گارانتی در ایران هم از شرکت‌های مطرح و حتی نمایندگی‌های رسمی در ایران گله مند بوده و می گویند، اکثر شرکت‌هایگارانتی کننده کالا را با توجه به عمر کاربری برای مدت کوهای گارانتی می‌کنند. به عنوان مثال نوت بوک ها اکثر دارای گارانتی‌های یکساله یا نهایتاً ۲ تا ۳ سال هستند. در حالی که عمر مفید یک نوت بوک در حدود ۴ سال تخمین زده شده و عمده ایرادها در ۴ ساله دوم پس از کاربری بروز می‌کند که مدت گارانتی نیز به اتمام رسیده است. به گفته آن‌ها، همچنین برخی از شرکت‌های گارانتی کننده کالا ایرادهای دستگاه را به استفاده نادرست کاربر از دستگاه مربوط دانسته و به این ترتیب از زیر بار مسوولیت شانه خالی می‌کنند.
این دلایل موجب شده‌اند تا گروهی از خریداران کالاهای کامپیوتری و دیجیتالی به گارانتی اعتمادی نداشته باشند. حالا این شمایید که باید تصمیم بگیرید کالای گارانتی دار خریداری کنید یا خیر؟

کارشناسان بر این باورند که در صورت رعایت برخی از نکات می‌توانید یک خرید بدون دردسر داشته باشید و خدمات پس از فروش مطلوبی را نیز دریافت کنید.

نکاتی که باید در نظر بگیرید:

۱ . قبل از خرید نوت بوک در مورد شرکت گارانتی کننده تحقیق کنید

این روزها تحقیق و بررسی شرکت‌های ارائه دهنده گارانتی و خدمات پس از فروش کار ساده ای است. کافی است در اینترنت جستجو کرده و یا از تجربه برخی از دوستان و آشنایان یا افرادی که در این زمینه آگاه هستند، استفاده کنید.

حتی می‌توانید قبل از خرید، سری به واحدهای ارائه دهنده خدمات پس از فروش زده و در مورد آن‌ها تحقیق و بررسی کنید.

۲ . شرکت‌های قابل اعتماد را شناسایی کنید

شناسایی شرکت‌های مطرح و صاحب‌نام در عرصه گارانتی و خدمات پس از فروش کار سختی نیست. با مراجعه به سایت شرکت‌ها و مطالعهٔ تاریخچه و مدت‌زمان فعالیت آن‌ها اطلاعات مفیدی به دست می‌آورید.

۳ . بابت گارانتی بیش‌ازحد پول ندهید

با یک تخمین ساده می‌توانید میزان مبلغ پرداختی را محاسبه کنید. بیشتر شرکت‌های ارائه‌دهنده خدمات پس از فروش بابت گارانتی نوت بوک ۳ درصد از خریدار اخذ می‌کنند.

۴ . کارت گارانتی را تا پایان مدت گارانتی نزد خو نگه‌دارید

لازم است که در حفظ و نگهداری کارت گارانتی کوشا باشید. اگر از خدمات آنلاین برخوردارید حتماً شماره و کدهای مربوط را به خاطر بسپارید.

۵ . به گارانتی اعتماد کنید

این توصیه پایانی ما به شماست. صرف مبلغی برای گارانتی نوت بوک شاید چندان به چشم نیاید ولی آسودگی خاطر را برای شما به ارمغان آورده و کمک مؤثری به شما خواهد بود که در این آشفته‌بازار که هرروز قیمت‌ها تغییر می‌کنند، اقدام به خرید نوت بوک کرده‌اید.

درباره ی دیجی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *